lauantai 25. huhtikuuta 2015

Tekstareita

Aviomies päätti avata keskustelun tulevan ex-vaimonsa kanssa. Tekstarilla tuli kysymys, kuinka kauan ”näytelmää” pitää jatkaa? Hyvänen aika, mies ei kertakaikkiaan ymmärrä, että tämä on oikeata elämää, ei näytelmää, ei kiukuttelua, ei ohimenevää kriisinpoikasta. Ei ymmärrä eikä ehkä haluakaan ymmärtää.

Halusin saada sanottua joitain asioita, kysyttyä jotain, joten vastasin. Lopulta miehen viestit olivat pelkkää itsesääliä tirsuvaa ruikutusta ja kaiken vastuun sysäämistä minulle tyyliin ”elämäni on sinun käsissäsi”. Tekstasin moneen kertaan, että hänellä on itsellään vastuu omasta elämästään, että hän itse on tehnyt päätöksensä ja valintansa ja että hänen tulisi sitten pysyä niiden takana. Viestien takana oli peiteltyjä viittauksia itsensä tappamiseen, joihin ei kuitenkaan ole halua, koska ”tahtoo nähdä poikansa menestyvän paremmin kuin isänsä”. No, se ei ole pojalle vaikeata.

Kummallisesti miehen suhtautuminen pomoonsa on muuttunut hiljalleen entisestä kaveruudesta vihamieliseksi vihjailuksi ja uhkailuiksi. Eräässä ryöpytyksessä muutama viikko sitten mies uhkaili pomoaan vaikka millä ammattialan yhdistyksellä aina edesmennyttä Itellaa myöten. Nyt tuli mukaan jo verottajakin muka-kiinnostuneiden listalle, joiden puoleen mies kääntyy, jos ei rahaa tilille ala tulla ja vikkelään. En ole mielenterveyden tai -sairauden ammattilainen, mutta nyt ei kaikki todellakaan ole kohdallaan. Ehkä kyse on vain siitä, että mies on tottunut saamaan kaiken helposti, koska pomokin on päässyt helpommalla, kun on mukautunut miehen vuosien varrella tekemiin kupruihin, kuten ylimääräisiin krapulapäiviin, tilitysten kähmimisiin, vippeihin ja niiden maksamatta jättämisiin. Nyt kun näiden asioiden sietämisessä tuli raja vastaan, niin sitten ollaan vihaisia.

Miehen vieno vihjaus minun henkilööni ei tuottanut hänelle toivottua tulosta eikä viittaukset elämän laadun huonouteen saaneet aikaan muuta kuin selvityksen siitä, että hän on itse vastuussa elämästään. Minä en suostu säälimään enkä tuntemaan myötätuntoa vastoinkäymisten vuoksi. Minä en suostu olemaan syyllinen hänen ahdinkoonsa enkä siihen, etten olisi sitä huomannut tai siihen reagoinut. En.

Kysyin asiallisesti, onko hänellä mitään suunnitelmia tavaroidensa suhteen häätöpäivän koittaessa. Vastaus oli, että minun pitäisi kysyä pomoltaan, koska hänen elämänsä on pomon ja minun käsissä. Katsooko mies olevansa holhouksessa ja pomon olevan kaikilla tavoilla velvollinen huolehtimaan hänen hyvinvoinnistaan?

Missä on se mies, joka vielä tammikuussa vakuutti, että 800 euroa vuokranantajalle tulee hoidettua emmekä joudu häätöuhan alle? Tosin silloin oli tilanne jo hänen kohdallaan täyttä vauhtia menossa alaspäin enkä ottanut vakuutteluja ihan todesta. Mutta missä on se mies, jonka käsiin minä kerran kauan sitten riemumielin annoin oman ja lasteni elämän? Se mies, jonka hyväntuoksuiseen syliin painauduin ja jossa minulle soi koko universumin loistava sinfonia? Viimeinen näköhavainto siitä sylistä oli kusen kastelema sängyssä röhnöttävä haiseva olento, jolla ei ollut minulle mitään sanottavaa. Kehitys on ollut pelottava – ällöttävä. Jos muististani olisivat häipyneet ne upeat, ihanat hetket suhteemme alkuajoilta, en ehkä tuntisi oksennuttavaa inhoa nyt. Ne eivät ole häipyneet.

Mies jatkoi tekstittelyä nyt aamulla viittaamaalla perhehistoriaani, ihmisiin, joita hän ei ole koskaan tuntenut. Vastasin halpamaisesti, myönnän, viittaamalla hänen omiin sanoihinsa ja kertomuksiinsa omasta isästään. Vastuun pakoilijoita molemmat, toinen makean elämän ja nuoremman naisen perään, toinen juomiseen. Upeata! Muistan, kuinka mies itse arvosteli isäänsä ja painokkaasti sanoi, että käyttää isäänsä mallina siitä, kuinka hän missään tapauksessa ei halua toimia.

Mies sanoo rakastavansa minua yli kaiken. Siinähän rakastaa, se on ihan toinen juttu. Se on hänen päänsärkynsä, ei minun.

6 kommenttia:

  1. Ei se mies sinua yli kaiken rakasta, vaan viinaa. Valitettavasti.
    Onko jo tiedossa, koska on virallinen häätöpäivä? Onko oman asuntosi suhteen asia vielä edennyt?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanon samaa, valitettavasti. Mitään tietoa ei vielä ole mihinkään suuntaan. Takuuvarmasti kirjoitan heti suurilla kirjaimilla kun tiedän ja kun tapahtuu.

      Poista
  2. Ne ihanat muistot käyvät mielessä, koska ne ovat olleet totta. Siksi kannattaa olla onnellinen, että ne ovat olleet. Noin minä ajattelen. Järki on vihdoin voittanut tunteet, kun ei tunnu enää pahalta. Voin jo ajatella, etten rakasta enää. En tunne enää sääliäkään, jotain surun tapaista, kun elämämme ei mennytkään kuten olin aina luullut. Mutta periksi ei anneta, näillä mennään. Elämä on ihanaa ja olen minäkin sen arvoinen.

    VastaaPoista
  3. Jokainen ihminen on ihanan elämän arvoinen. Ihana elämä on kovin subjektiivinen asia eikä yhden ihanuus ole sitä toiselle. Alkoholistin perheessä alkoholistin oma ihanuus usein talloo jalkoihinsa muiden perheenjäsenten tavoitteet heidän ihanaan elämäänsä. Taakse jääneet ihanat ajat kantavat niin kauan kuin jaksaa tai osaa toivoa niiden palaavan, mutta kun ne siirtyvät muistoihin, elämän käyttövoiman täytyy löytyä jostan muualta. On asioita, joita ei saa takaisin ja asioita, joita ei voi korjata kun ne kerran ovat särkyneet. Voi jäädä rypemään niihin tai kompuroida niiden yli.

    VastaaPoista
  4. Em. ihana elämä minulle on sitä, että olen hyväksynyt mieheni alkoholismiin sairastumisen ja sen, etten voi rakastaa häntä terveeksi. Olen vapaa. Ei tarvitse enää huolehtia, onko mies humalassa töistä kotiin palattuani (se inhottava kouristus mahassa, kun lähtee kotiin työpaikan pihalta), Rakkaat ihanat lapsemme, 23 ja 19 v. ovat asian hyväksyneet = ymmärtäneet, että äiti ei pysty enempään. He sanoivat minulle, jo ennen kuin itse asian tajusin, että "äiti, sinä olet paljon enemmän arvoinen, eikä sinun tarvitse kärsiä tuollaista elämää alkoholistin hyysääjänä" ja "ole meille onnellinen äiti ja tuleville lapsillemme onnellinen mummu", ja 19v. pojan suusta "oot sinä vielä niin hyvännäköinen, että tapaat paremman miehen vielä". He ovat asian siis hyväksyneet ja tuntuu, että minä tässä viimeisenä yritin vielä jotain epätoivoista toivoa... Tuntuu niin pahalta, jos he menettävät isänsä alkoholismille. Ottavat kuulemma parhaan hänestä, mitä vielä voivat saada, selvinä päivinä. Jos raittius joskus tapahtuu, toivon sitä täydestä sydämestäni, lasten vuoksi. Ja toivon, että joku muu nainen näkee hänessä sen oikean persoonan ja "huolehtii" hänestä, niin, ettei lasten tarvitse. Minä en pysty enää luottamaan. Olisipa edes "vain" pettänyt minua. Tuntuu, että siitäkin selviäisi, toisin kuin alkoholismista. On tämä ihmiselämä niin kummallista! Toivon sinulle, Eleftheria, voimia ja elämäniloa täydestä sydämestäni, blogiasi seuranneena.

    VastaaPoista
  5. Kiitos toivotuksistasi, sinä blogiani seurannut! Niinhän sitä sanotaan, että viisautta on hyväksyä asiat, joita ei voi muuttaa ja toisaalta, että viisaus on onnellisen elämän siemen. Minä kun vieläkin taistelen sen asian kanssa, että en tahdo hyväksyä alkoholismia sellaisena sairautena, jonka oireisiin ei itse voisi vaikuttaa. Mutta olen luovuttanut, rakkaus ei riitä paikkaamaan luottamusta eikä peittämään kaikkea sitä inhottavaa, jota humalainen perheenjäsen levittää ympärilleen. Minun lapseni, aikuisia kaikki, kirjaimellisesti hihkuivat riemusta, kun äiti vihdoin tuli järkiinsä ja päätti muuttaa muualle. He eivät halua isältä ja isäpuolelta enää mitään muuta kuin pitkää välimatkaa. Kyllä tästä hyvä tulee, hitaasti mutta tuleepa kuitenkin. Kunhan vielä tästä ystäväni poismenosta selviän, niin jaksan taas nuuhkia kevättä. Kaikkea hyvää, auringonpaistetta ja rohkeutta Sinunkin elämääsi!

    VastaaPoista

Oliko jotain sanomista? Rohkeasti vaan, anna tulla....!