perjantai 20. maaliskuuta 2015

Ääliö

Ääliö! Idiootti! Lahopää! Seniili dementikko! Pahuksen tumpelo, älykääpiö! Typerys! Paukapää, höntti, höhlä! Aivoton törppö! S****nan tunari!

Kuka? Minä!

Olen jo kertonut, että asuntoon on tällä hetkellä käytettävissäni vain yksi ainoa avain. Se on tiukasti kiinni sinisessä kaulanauhassa ja nauha riippuu kaulassani joka paikassa muualla paitsi suihkussa. Olen hysteerinen tämän avaimen suhteen, sen on oltava koko ajan tavoitettavissani. Jopa iltaisin sohvannurkassa lojuessani hiplailen sitä vain varmistuakseni siitä, että se todella on juuri tuossa, esillä, käsillä ja käytettävissäni. Kotiavain on tärkein pieni esine, mitä voin tällä hetkellä kuvitella.

Eilen illalla lepuutin kipeytynyttä selkääni kuumassa kylvyssä ennen kuin lähdin viemään koiria iltakävelylle. Avain odotteli eteisen pöydällä. Kuivattelin, laitoin hiukset ja pukeuduin. Lämpimästi päälle, kaulaliina ja toppasaappaat. Kaksi koiraa takajalat solmussa. Se siitä rentoutumisesta, hihnat kiinni koirille, takki päälle ja eikun menoksi. Samalla hetkellä kun painoin oven kiinni tajusin, että se avain jäi odottelemaan eteisen pöydälle. Runsain mitoin täysin painokelvottomia ajatuksia!

Koska nyt kerran olin jo oven ulkopuolella, eikä sen sisäpuolelle jäänyt ketään, joka olisi voinut oven avata, päätin, että lenkitänpä koirat oikein kunnolla ja sitten soitan huollon päivystykseen. Teimme pitkän lenkin ja kiroilin koko matkan ääneen. Ja minä osaan kiroilla, todella pahasti. Kun sitten kävelimme takaisin alaovelle tarkistamaan huollon päivystysnumeroa, tajusin, että myös puhelimeni oli jäänyt sisälle. Se köllötteli yöpöydälläni latauspiuhassa. Kiroilun taso alkoi melkein hävettää itseänikin.

Siinä sitten seisoin ulko-ovella ja katselin naapureiden ikkunoita. Kenet ehkä kehtaisin kutsua lainaamaan puhelinta? En ketään. Kävelimme edestakaisin, koirat innoissaan ja minä vihaisena siitä, että kerrankin näillä seuduin oli rauhallinen ilta. Missään ei näkynyt liikettä, mistään ei kuulunut autoa tai puhetta. Aivan autiota ja hiljaista. Kurkistin pesutuvan ikkunasta sisään, koska siellä oli valot. Joku oli keräämässä kuivia pyykkejä kuivaushuoneesta, joten asetuin odottamaan. Onneksi kyseinen henkilö ei poistunut pesutuvasta kellarin kautta vaan tuli pihalle. Ja hänellä oli puhelin, jota sain lainata!

Huollon päivystys sitten tarkisteli henkilötietojani ja talonkirjaa ja lupasi lähettää jonkun päästämään minut sisään. Mutta kuinkas sitten tämä maksu, onko käteistä vai korttia? Joo, käteistä viitisentoista euroa pariksi viikoksi ja tilillä alle euro. Autuaan iloisesti sysäsin koko jutun miehen harteille ja narrasin, että en käytä mitään kortteja ja rahat ovat miehellä, joten saisinko laskun, kiitos. Pesutupalainen jutteli hetken kanssani, paijaili koiria ja meni sitten kotiinsa. Sanoi vielä olevansa iloinen, että saattoi olla avuksi, koska oli joskus aikaisemmin itse tullut autetuksi eikä ollut voinut silloin korvata saamaansa apua. On hieno periaate panna palvelus kiertämään!

Päivystäjä sitten tuli parin tupakin jälkeen ja päästi minut sisään. Ja tarkisti ajokortistani, että oikeasti olen juuri minä. Avain näytti irvistävän minulle.

Niin kuin ei tällä hetkellä olisi muutenkin tarpeeksi maksuja ja laskuja! Että minun piti vielä tämäkin tähän hankkia lisäksi. Minä, ääliö!



7 kommenttia:

  1. sääli on sairautta, nyt säälin, en tiedä vielä kumpaa? olen lukenut kaiken, en ala korjaamaan, hilu, ei hyvä, ei hyvä, ole rehellinen, älä anna yksipuolista kuvaa, äläkä nosta itseäsi kärsijän asemaan, me tiedämme ja kohta kerromme, tiedän, olen ilkeä, mutta niin on sinun vuodatuksesi, minä tiedän :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. WTF?
      "Älä anna yksipuolista kuvaa." Tämä ei olekaan sen alkoholistin blogi, vaan nimenomaan sen alkoholistin tulevan ex-puolison blogi. Pitäisikö tässä alkaa syvällisesti pohtimaan, että miksi se toinen juo, sillä ei ole nimittäin helvetinkään merkitystä kirjoittajan näkökulmasta.

      "Älä nosta itseäsi kärsijän asemaan." Sinulla anonyymi ei taida olla pienintäkään käsitystä siitä, mitä kaikkea kirjoittaja tällä hetkellä käy läpi ja mitä kaikkea on vuosien kuluessa saanut kestää. Vai on sääli sairautta? Minä säälin sinua, joka selkeästi vielä tunnet kirjoittajan käyttämäsi lempinimen perusteella. Ole itse rehellinen, äläkä kulje laput silmillä.

      Poista
    2. Oho! Hiukan yllätyin tästä kommentista. Minä kirjoitan omasta itsestäni, omista kokemuksistani ja siitä kuvasta, joka minulla on. Mitä muuta voisin? En ole omassa tilanteessani vain ulkopuolinen tarkkailija, et ole omassa elämässäsi sinäkään. En voi mennä kenenkään pään sisälle ja vetää ehdottoman objektiivisia johtopäätöksiä. Minä nostan itseni juuri siihen asemaan, jossa ihan itse tunnen olevani. Ja sitä samaa ei tunne kukaan muu, et edes sinä tietämyksinesi ja kertoiluinesi. Jos sinä nimität minua "kärsijäksi", niin ole hyvä vaan. Yritän kovasti arvostaa mielipidettäsi ja näkemyksiäsi, ja toivon samaa sinulta. Jos vuodatukseni ei "ilkeydessään" sinua miellytä, voit vapaasti vaihtaa lukuharrastuksesi vaikka Aku Ankkaan. Minua ei muuten koskaan kukaan ole kutsunut hiluksi eikä tule kutsumaankaan.

      Poista
    3. Toiselle anonyymille vastaan, että kyllä sillä tietenkin on merkitystä, miksi mies juo. Se on mysteeri, jota olen yrittänyt kaikki nämä vuodet ratkaista, olen pohtinut, kysellyt, tarkkaillut, tutkinut juomisen problematiikkaa mahdollisimman monelta suunnalta - mutta mitään muuta en ole saanut selville kuin sen, että vaikka jatkaisin hamaan hautaan asti, myös päätyisin sinne varsin pikaisesti. Juomisen syillä on merkitystä niin kauan, kuin niille syille voi tehdä jotain. Minä en ole siihen kyennyt, surullista kyllä.

      Poista
    4. Toinen anonyymi vastaa: omasta mielestäni siinä vaiheessa, jos miehesi juo noin paljon ja tilanne on ajautunut täysin hallitsemattomaksi, niin sillä ei ole merkitystä miksi hän juo. Hän juo todennäköisesti nyt sen vuoksi, että hän ei kestä enää selvää olotilaa, sillä selvänä ollessa hänellä ei ole mitään tavoiteltavaa eikä mitään syytä olla selvin päin. Joissain tapauksissa alkoholisti pelkää jopa kuolevansa, ellei saa alkoholia. Riippuvuus on raju. Juodessa taas voi aina saavuttaa sen hetkellisenkin nousuhumalan tuoman hyvän olon tunteen ja se on se, minkä alkoholisti kokee tavoittelemisen arvoiseksi. Äärimmäisen surullista.

      En missään tapauksessa sano, että alkoholistia pitäisi ymmärtää, sanon vain, että tässä tapauksessa sillä ei ole enää merkitystä minkä vuoksi mies juo. Se ei ole enää, eikä sen olisi pitänyt olla enää pitkään aikaan merkityksellinen asia.

      Poista
  2. Hei, kirjoittaja ei varmaankaan ole päättänyt itse sitä, että hänen bloginsa on jollain listoilla myös a-blogina. Se on kaiketi hänelle itselleen eroblogi. Itse löysin sen eroblogeista. Susanna. ps. kiitos huomiosta, että olen toipunut hyvin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan tämä myös alkoholismia käsittelevä blogi, vaikkakin käsittelee sitä ei alkoholistin-näkökulmasta joten sen puolesta voikin löytyä listoilta myös a-blogina. T: 4

      Poista

Oliko jotain sanomista? Rohkeasti vaan, anna tulla....!