torstai 19. maaliskuuta 2015

Tilannepäivitys

Olen viimeisen kuudentoista päivän aikana nähnyt mieheni yhden kerran. Viime lauantaina olin menossa tapaamaan ystävääni ja kävelin rappusia alas. Porraskäytävässä mies tuli vastaan ja vilkaisi minuun hölmistyneen näköisenä. Aloitin syvällisen keskustelun toteamalla: Oho! Mies laskeutui kellaria kohti vastaamatta. Palatessani kotiin oli pyykkikoriin ilmestynyt annos likaisia vaatteita, mutta mihinkään muuhun ei oltu kajottu, kirjeitä ei oltu avattu eikä puhtaita pyykkejä laitettu kaappiin.

Pari päivää myöhemmin töissä ollessani ilmestyi lisää pyykkiä. Minulta paloi pinna – minä en jukoliste ole mikään pyykkäri. Keräsin likaiset vaatteet jätesäkkiin. Perkasin miehen sängystä lakanat lakanat ja työnsin ne pesukoneeseen. Kuluneen vanhan täkin työnsin sellaisenaan roskiin. Haju oli uskomaton. Likapyykkisäkin päälle teippasin lapun: Pesulan palvelut päättyneet.

Olipa liittomme kuinka hajonnut tahansa ja vaikka miehestäni tuntuisi kuinka pahalta, minä olen paljon enemmän kuin pyykkäri. Jos mies ei näytä naamaansa kotonaan, ei avaa kirjeitään, ei mitenkään osoita mitään mielenkiintoa tätä pakollista yhteisoloa kohtaan, ei kanna minkäänlaista vastuuta tekemisistään tai olemisistaan, ei hän myöskään voi odottaa tai edellyttää minun jatkuvasti huolehtivan hänen vaatteistaan. Tilanteesta huolimatta, minä olen enemmän, paljon enemmän.

Mies kuljeksii ympäriinsä pesutuvan/saunan/kellarin avain taskussaan. Missä hän oleilee, sitä en tiedä. Muutaman yön hän on viettänyt saunan pukuhuoneessa joskus pari viikkoa sitten. Hän lähettelee erittäin ikäviä tekstiviestejä työnantajalleen, jolta nyt alkaa lopullisesti kärsivällisyys loppua. Eilen tuli postissa ilmoitus kirjatusta kirjeestä, joka sisältää kirjallisen varoituksen. Työnantaja kertoi minulle, että viikon kuluttua tulee toinen ja sen jälkeen potkut, jos ei mies pikaisesti ryhdistäydy ja palaa ihmisten ilmoille. En usko, että näin tapahtuu. Sukellus on ollut liian raju, siitä ei nousta ilman ammattilaisten apua. Sama koskee miehen ajatusmaailmaa, joka on syystä tai toisesta vinksahtanut pahemman kerran. Miehellä on oikeasti päässään iso harha, jota hän ei salli oikaistavan. Hän lähettelee tekstiviestejä erittäin vaativaan sävyyn, ilkeilee ympärilleen eikä suostu tapaamaan ketään, joka voisi asioiden todellista laitaa valaista.

Viimeisessä viestissään työnantajalleen mies esitti uhkavaatimuksen; joko hänen tililleen on ilmestyttävä huomiseen mennessä suurehko summa rahaa tai voi alkaa harjailla pölyjä tummasta puvusta. Työnantaja hieman hötkyili soittaessaan minulle. Mahtaisiko tuo mies nyt olla tosissaan? Huominen vastaa siihen, luultavasti mies jatkaa tekstittelyään huomisen jälkeenkin. En tiedä.

Oma pääni alkaa asettua, vaikka ajatukset ovat edelleen pahasti sekaisin. Minulla on ollut usean viikon ajan keskimäärin kahdeksan eri asiaa yhtä aikaa tehtävänä, pohdittavana, suunniteltavana, jatkuvasti uusia nippuja lomakkeita täytettäviksi, todistuksia pyydettäviksi ja hurjasti asioita hoidettavana. Ja töitäkin pitäisi tehdä. Keskittymiskyky on olematon, yöunet ovat omalla tavallaan villejä ja rauhattomia, kaikki keskeneräinen painaa ja rasittaa, mutta en kertakaikkiaan saa kaikkea tehtyä, koska teen kaikkia eri asioita yhtä aikaa sattumanvaraisessa järjestyksessä. Tunteet ovat rauhoittuneet. Kyllä tämä tästä, pikkuhiljaa.

2 kommenttia:

  1. Erosin itse pari vuotta sitten. Mieheni lähti myöskin hoitamatta mitään raha-asioita. Tunnen nyt tätä luettuani, että pääsin kuitenkin helpolla. Jouduin nöyrtymään sosiaalitoimistoon. Sain sieltä apua ehdolla, että otin virallisen eron. Muutto oli kyllä kallis, eikä apua olisi saanut kuin autonvuokraan. Minulla ei ole ajokorttia. Ystävänaisetkaan eivät pakettiautoja oikein osanneet ajaa. Muuttoon sain onneksi velkaa, jota kyllä maksan pitkin hampain vieläkin, mutta siitä se alkoi. Voi sitä vapauden tunnetta, kun ei ollut toisella avainta! Siis huolimatta siitä, että miehelläni ei ollut alkoholiongelmaa, kävi hänkin vanhassa kodissa vielä eron aikaan. En ihan tiedä mitä hakemassa. Onnea asunnonhakuun. t:Susanna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Susanna! Hyvin tunnut selvinneen erostasi, hieno juttu! Minulla se vapauden tunne iski, kun lopulta tein päätöksen erosta ja sen vapauden tunteen antamin siivin nyt räpistelen eteenpäin. Usko minua, pääsit todella helpolla. Tällä hetkellä, juuri nyt, ihmettelen, mitä syön ensi viikolla ennen tilipäivää - mutta oikeasti: jokainen maksettu lasku, jokainen lyhennetty velka vain vahvistaa vapauden tuntua ja siksi sitä teen. Se on korvaamattoman arvokasta! Minä selviän ihan niin kuin sinäkin, vaikka joskus ottaakin lujille. Onnea elämääsi ja kiitos viestistäsi!

      Poista

Oliko jotain sanomista? Rohkeasti vaan, anna tulla....!